Organisatieprofiel
Madrasah Darul-Erkam is een onafhankelijke particuliere onderwijsinstelling die zich sinds 2013 inzet voor de morele, intellectuele en spirituele verheffing van de moslimgemeenschap in Nederland. Wij streven naar de vorming van een begaafde, bewuste en evenwichtige moslimjeugd die haar identiteit kent, kennis waardeert en haar plaats in de samenleving met verantwoordelijkheid inneemt.
Onze onderwijsinstelling biedt belangeloos, inhoudelijk sterk en onafhankelijk onderwijs aan, volledig vrij van binding aan specifieke religieuze gemeenschappen, organisaties of soefi-ordes. Deze autonomie stelt ons in staat om onderwijs te verzorgen dat zuiver en transparant is, gebaseerd op de universele bronnen van de islam: de Koran, de authentieke Sunna van de profeet ﷺ, en de uiteenzettingen van de prominente klassieke geleerden die deze bronnen met diepgang en integriteit hebben overgeleverd en verklaard.
Madrasah Darul-Erkam verzorgt particulier onderwijs op het gebied van levensbeschouwing, islamitische geschiedenis en Arabische taal en literatuur. Zowel vrouwen als mannen kunnen bij ons onderwijs volgen dat verzorgd wordt door deskundige en toegewijde docenten met een stevige inhoudelijke achtergrond en een oprechte didactische betrokkenheid.
Sinds onze oprichting hebben wij niet alleen talrijke opleidingen, lezingen en seminars aangeboden, maar ook een geheel eigen onderwijssysteem opgebouwd, inclusief zorgvuldig samengestelde curricula en leermaterialen, afgestemd op verschillende leeftijden en leerfasen. Dit systeem biedt ruimte voor verdieping, reflectie en persoonlijke groei.
Wij hechten groot belang aan toegankelijkheid en maatschappelijke betrokkenheid. Daarom is het Nederlands de hoofdtaal van ons onderwijs, zodat wij zoveel mogelijk mensen in de Nederlandse samenleving kunnen bereiken en betrekken. Ons onderwijs is bovendien zodanig ingericht dat het uitstekend te combineren is met het reguliere schoolsysteem, en vormt een verrijkende aanvulling op de vorming van onze leerlingen.
Madrasah Darul-Erkam staat voor een heldere, principiële en verbindende benadering van islamitisch onderwijs: geworteld in authenticiteit, gericht op ontwikkeling, en gedragen door verantwoordelijkheid.
Oprichter
Enes Ulusoy is historicus, onderwijsprofessional en schrijver. Hij is geboren en getogen in Heemskerk. Al op jonge leeftijd kreeg hij de religieuze basiskennis mee van zijn familie en volgde hij jarenlang intensieve privélessen van verschillende docenten aan de lokale moskeeën. Hij heeft ook op meerdere islamitische kostscholen gezeten. Op jonge leeftijd heeft hij zijn studie van de islamitische wetenschappen en de Arabische taal voortgezet en heeft hij bij verschillende geleerden naast de instrumentele wetenschappen lessen gevolgd in tafsīr, ḥadīth, fiqh en kalām. Hij heeft zowel mondelinge als schriftelijke toestemmingen ontvangen van diverse geleerden om islamitisch onderwijs te verzorgen. Na zijn techniekopleiding heeft hij jarenlang als natuurkundedocent gewerkt in het voortgezet onderwijs. Parallel daaraan heeft hij zijn academische opleiding vervolgd op het gebied van literatuur, geschiedenis en diplomatie aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn universitaire bachelor heeft hij zich tijdens zijn masteropleiding gespecialiseerd in History of the Middle East. Daarna heeft hij met een post-master in Education and Teaching zijn eerstegraads lesbevoegdheid behaald. Hij heeft ook als geschiedenis- en taaldocent gewerkt en is tot op heden nog steeds werkzaam als onderwijskundige en docent. Hij spreekt Turks, Engels, Arabisch en Nederlands. In 2013 richtte hij de islamitische school Madrasah Darul-Erkam op, waar hij nog steeds de executieve directeur van is. Hij heeft vele preken, lezingen en seminars gegeven en artikelen geschreven die deels gepubliceerd zijn. Hij heeft onder andere de volgende boeken geschreven:
- Ik leer de Koran lezen
- Ik leer de islam 1 (coauteur)
- Ik leer de islam 2
- Ik leer de islam 3
- Inleiding tot de islamitische wetenschappen
- Basisteksten islamitische wetenschappen
- Verhandelingen in didactiek en pedagogiek
- Het levenselixer van de contemporaine moslim
- Hedendaagse juridische kwesties
- Oogopeners
- De redder uit de vallei in de hel
- De omgangsprincipes van de Schepper
- Koranische vermaningen
- De steen der wijzen
- Vergeten kronieken uit de geschiedenis
- Koranische sleutels
- Curiosa & Historiae (4 volumes)